Ghana 2013 (april)

ghana-ny-1

Historisk set har det lille vestafrikanske land været domineret af kolonimagter og fik først sin selvstændighed i 1957, hvor navnet blev ændret fra Guldkysten til Ghana​.

Accra er landets hovedstad med godt to millioner indbyggere, og blandt byens attraktioner er monumentet bag mig, der er rejst til ære og minde om Kwame Nkrumah. Han var den...

​...centrale politiske skikkelse i kampen for frihed, og som landets første præsident anses han for at være fader til det moderne Ghana. Kwame Nkrumah blev...

...fængslet i 1950 af det britiske kolonistyre for at ytre sine tanker og vise vejen i kampen for et selvstændigt Ghana, men han blev senere løsladt, da hans parti vandt en overbevisende valgsejr. Den flotte bronzestatue er opført på præcis det sted, hvor Kwame Nkrumah holdt tale for folket og erklærede Ghana for frit.​

​På trods af dekaptivering og et skambidt baglår har resterne af denne statue fået plads ved mausolæet. Den blev vandaliseret under nogle politiske uroligheder i 1966.

​Folkehelten døde af hudkræft i 1972, og således ser hans sidste hvilested ud.​​

​Ved siden af graven er Kwames fine bil udstillet.

Smittende smil og livsglæde fra en flok skolepiger ved monumentet, der fik en...​

...håndfuld mønter, og øjeblikket efter brugte dem ved slikmutter.​

For enden af denne vej ligger det ghanesiske parlament, som vi hverken måtte komme tæt på eller tage billeder af, men med zoom kan du få dette...​

...indtryk af Christiansborg Fort, som det tidligere hed. Det blev opført i 1661 og var gennem godt 200 år på danske hænder, hvor det fungerede som et vigtigt knudepunkt for vores handel med råstoffer og udskibning af slaver fra Guldkysten til Dansk Vestindien.

Osu Castle, som det hedder i dag, blev i 2005 foreslået nedlagt som regeringens hovedsæde bl.a. med henvisning til den historiske anvendelse, men det er foreløbig blevet ved snakken. I nyere tid har Richard Nixon, Bill Clinton og Dronning Elisabeth II alle været forbi det hvide fort.​

En dramatisk historie knytter sig også til Accra Sports Stadium, hvor to af Ghanas bedste klubber spillede mod hinanden 7. maj 2001. Accra Hearts scorede to gange mod slutningen af kampen til stillingen 2-1, og udeholdets fans fra Kumasi begyndte at lave ballade på deres tribuneafsnit. Politiet skød tåregas ind i mængden, hvilket fik panikken til at brede sig og 127 mennesker blev trampet ihjel. Tragedien i Accra er den næstværste stadionkatastrofe nogensinde i verden kun overgået under en kamp i 1964 mellem Peru og Argentina, hvor 318 mennesker omkom. Også ved den begivenhed var tåregas fra politiet årsag til, at panikken bredte sig blandt publikum og helvede brød løs.​

Efter dagens sightseeing i Accra nappede vi en grillkylling med løgringe på...​

​...hotellet, hvor vi kunne betragte de lokale hive dagens fangst i land.

Fiskeriet i Ghana er primært til hjemmemarkedet, mens produktionen af kakao er landets største eksportsucces. Herudover udvinder Ghana også guld og diamanter.​

Toiletforhold i fornem afrikansk stil.​​

I Danmark har tankstationerne ofte bannere hængende med slagtilbud på slik og sodavand, men i denne del af verden er der mere salg i midler mod malaria.

​Der er risiko for at blive smittet med malaria i over 100 lande verden over, og godt 1 million mennesker dør årligt af sygdommen, hvor langt de fleste er børn under 5 år. Der konstateres 300-500 millioner nye tilfælde af malaria hvert år, og 80 % af dem bliver smittet i den del af Afrika, der ligger syd for Sahara. Så hav styr på profylaksen på rejsen!​

​Om du lige må rense under motorhjelmen? Tjo, gå du...

​...bare i gang!

​Vi havde bestilt en taxa til at køre os fra Ghana over grænsen til Togo og videre mod Benin, og var blevet lovet en BMW i god stand med aircon. Men da chaufføren dukkede op ved vores hotel var det i en ældgammel og møgbeskidt Mercedes med defekt aircon, ødelagt speedometer og en vinduesvisker i permanent løftet position. Vi brugte en halv times tid på at se, om der kunne skaffes en anden bil, men da det ikke var muligt, kørte vi ud over stepperne i rustbunken. Chaufføren var behagelig de første...

​...par timer, men da vi nåede grænsen til Togo insisterede han pludselig på at ville have alle sine penge for turen med det samme. Jeg tilbød ham halvdelen nu og resten, når vi var fremme, men det ville han ikke acceptere, og det udviklede sig til et højlydt skænderi mellem os midt i grænseområdet. Jeg hev fat i en betjent og vi forklarede begge vores syn på sagen, hvorefter han erklærede sig enig i mit forslag.

​Efter at være kommet ind i Togo bad vi chaufføren stoppe ved et nærliggende hotel, hvor han fik sin halvdel af pengene og besked på, at vi ikke brød os om hans attitude. Blev derfor i Togo nogle dage inden vi med en sympatisk chauffør kørte videre til Benin.

Vi fløj retur fra Benin til Ghana for at fange flyet mod København og kunne fra luften beundre brusende bølger slå ind over de fine strande.

​Dagen før vi skulle flyve fik vi melding om, at vores bookede morgenfly var aflyst, men at vi i stedet kunne komme med et fly om eftermiddagen. Det var helt fint indtil telefonen ringede på vores værelse sent om aftenen, hvor de desværre måtte meddele, at flyet om eftermiddagen nu også var aflyst. Det lykkedes os at få booket billetter gennem et nyt flyselskab, men da vi kørte i lufthavnen næste morgen bad vi chaufføren blive holdende udenfor, da vi reelt ikke anede, om vi ville komme med. Hvis ikke, så havde vi akkurat tid nok til at køre de mange timer retur til Accra, og lektien er, at man på disse kanter gør klogt i at rejse både med en plan A og B.​

​Turens sidste udfordring kom ved skranken til boarding, hvor Peter blev bedt om at begive sig hele vejen tilbage til check in, da der var problemer med hans kuffert. Presset af tiden og med sved på panden halsede han afsted blot for at få at vide, at det kendte de da ikke noget til. Men skynd dig dog tilbage, så du kan nå dit fly hjem til Danmark! Tak til ghaneserne for igen og igen at teste vores tålmodighed ;-)