Queensland 2005​

Den berømte krokodillemand, Steve Irwin, voksede op i hans forældres lille zoo og overtog den sammen med hans amerikanske kone, Terri. Efter Steves tragiske død driver hun den videre med det fortsatte mål, at den skal blive verdens bedste zoo. Den hedder Australia Zoo.​ Det var ikke hver dag, at Steve og Terri selv stod for underholdningen, men denne eftermiddag var vi heldige.​ Vi mødte i øvrigt også Steve på en natklub på Bali, som du kan læse om her.

Vi var ret imponerede over parken, hvor de har et stort stadion med masser af shows og mulighed for at holde koalabjørne, lege med gepardunger og hoppe med kænguruer. De gør meget ud af, at man ikke blot skal stå og glo på dyrene, men lære om dyrene og forstå dyrene. En sympatisk filosofi som både er underholdende for børn og voksne.

​ Med i vores bus til og fra parken var en australsk familie med far, mor og to døtre. Allerede om morgenen på vejen til parken havde vi bemærket, at den ene datter var snotforkælet i sin opførsel. Efter en lang dag i den friske luft, var det ikke blevet bedre. Hun skabte sig, råbte, tudede, slog sin søster med sine badesandaler, rev hende i håret og drev sine stakkels forældre til vanvid i over en time. Den ene halvdel af bussen diskuterede moderne opdragelse, mens den anden klappede, da de stod af!

-------------------------------------------------------
​​
Surfers Para​dise

​Når man som ung backpacker rejser på østkysten i Australien er det næsten et krav, at man fester så meget, som man orker ved siden af alle de spændende oplevelser. Et af de bedste steder at kombinere de to ting er Surfers Paradise, der med sit eminente natteliv trækker unge til fra alle egne af kloden.

​Den anden attraktion for Surfers Paradise giver næsten sig selv, og vi meldte os til en surfskole ved den gamle verdensmester, Cheyen Horan. Det er simpelthen for nemt, og efter et par timer kunne vi trække brædtet flere meter efter os ude i vandet uden at falde - siden er vores manglende talent blevet udstillet på både Hawaii og Bali.​

På vores hostel var der pøl, spa og tennisbane, og forholdene for backpackere langs østkysten er generelt rigtig gode.​

Stranden ved Surfers Paradise blev i 2006 kåret til en af verdens bedste, men...

...det er den efter min mening ikke. Men man kan snildt bruge en uge på langs i det bløde sand og pleje sine evige tømmermænd.

Ankom tidligt om morgenen til byen og fik anvist vores ottemandsværelse. Det første vi ser, da vi åbner døren er en af vores nye roommates, der ligger "splitter banana" og sover sin brandert ud. Vi pakkede ud plaget af grinekramper.​

Velkommen til Dreamworld, hvor...

...mange af attraktionerne dog er til børn under 10 år.​

Tårnet i Tivoli i København er højt. Tårnet i Dreamworld er dobbelt så højt. Fra toppen bydes på et imponerende skue ud over den smukke kyststrækning.​

At holde en koalabjørn kan ikke lade sig gøre alle steder i Australien. I staterne New South Wales og Victoria er det forbudt, mens det er tilladt i Queensland.​

Vi kørte 800 km. nord for Sydney til Byron Bay, hvor...​

...det handler om sol, strand og nyde livet i den charmerende badeby. Vi tilbragte et par glade dage, og...​

...tog videre nord på med bussen til Hervey Bay.​

Fraser Island

De tre dage på Fraser Island er til dato min bedste campingoplevelse. Sammen med tre nordmænd, et par amerikanere og en israeler blev bilen pakket med alverdens overlevelsesgrej i Hervey Bay og sejlet til verdens største sandø.​

Fraser Island er det eneste sted på Jorden, hvor tropisk regnskov trives i sand, hvilket skaber et særegent økosystem.​

Lake Mckenzie er en besvimende smuk ferskvandssø fyldt med så klart regnvand, at du kan børste tænder i det. Sandet er pulverfint og kridhvidt.​

På sit dybeste er søen fem meter. En behagelighedens oase!​

En anden populær attraktion på Fraser Island er Lake Wabby med...​

...sin stejle sandskrænt, der går ned i den olivengrønne sø farvet af olie fra træerne omkring. Lake Wabby er øens dybeste og fuld af fisk og små skildpadder.​

Fraser Island har over 40 sandklit-søer.​

Bloch spejder efter tigerhajer og skildpadder ved Indian Head...​

...og det gør vi andre også. Fik desværre kun øje på

skildpadderne, når de kom op til overfladen efter luft.​

Måtte beskytte vores bål og redde aftensmaden, da der kom en byge.​

De vilde hunde, dingoerne, luskede sultne omkring lejren, mens vi tilberedte vores måltid men turde ikke komme helt tæt på. Næste morgen havde de splittet alle skraldeposer ad.​

En dramatisk situation opstod sent om aftenen, hvor...​

...en brown snake kom ind midt i vores teltlejr og fik folk til at gå i panik. Vi fik heldigvis filmet hele optrinnet og fandt senere ud af, at dens bid er dødeligt.​

Jensen for enden af en fabelagtig dag på Fraser Island.​

På 75 Mile Beach ligger skibsvraget, Maheno, der blandt andet tjente som hospitalsskib under 1. verdenskrig.​

Der blev til tider kørt så vildt jungleræs i vores 4WD'er, at potter og pander væltede rundt mellem medpassagererne.​

Airlie Beach

Den fredelige lille by, Airlie Beach, er udgangspunkt for et fantastisk skønt område at sejle rundt - The Whitsunday Islands.​

Var afsted i tre dage på denne prægtige skonnert, hvor vi cruisede rundt mellem de 74 øer i regionen og fik dykket lidt.​

Vejret var lige så vidunderligt som på dette postkort.​

Leonardo Jensen blokerer fuldstændig for skipperens udsyn.​

Kaptajnen ser flink ud, men han var rettere en brysk hidsigprop.​

Mens solen gik ned...​

...spiste vi store australske steaks og...​

...sov på dækket under den klare stjernehimmel. En sejltur ved Whitsundays kan virkelig anbefales.​

Cairns

Byen, der ånder og lever for backpackere. Byen, der har så meget at byde på, at man uden tvivl kunne bruge en måned uden at komme til at kede sig.

Cairns er først og fremmest det mest populære sted at tage med bådene ud til Great Barrier Reef, da det ligger kun få timer ude for kysten, men herudover kan man kaste sig ud fra et fly med faldskærm, springe bungy, flyve i luftballon, rafte på Tully River, tage op til regnskoven nord for byen og meget andet.

Herudover er nattelivet i Cairns helt fantastisk og specielt The Woolshed kan give dig sikre tømmermænd aften efter aften. Gilligans Backpackers i centrum af byen er intet mindre end imponerende og et af de bedste steder at bo for rygsækrejsende - www.gilligansbackpackers.com.au.​

Man kan godt få en ordentlig øl i Australien.​

Tully River ligger et par timers kørsel syd for Cairns og er en af de mest udfordrende floder, vi har raftet på.​

Cairns er en gammel guldmineby og ligger 2.400 km. nord for Sydney.​

En af turens mest spændende måltider, hvor der var emu, kænguru og krokodille på vores tallerkener.​

Kuranda nord for Cairns har en af planetens mest charmerende banegårde midt i regnskov og...​

...togturen i området er en skøn fornøjelse med...​