BANGLADESH - SEPTEMBER 2014​

Bangladesh var frem til 1947 under britisk koloniherredømme og blev herefter en del af Pakistan. Først i 1971 blev det folkerige land selvstændigt efter en kortvarig og blodig konflikt mellem Pakistan og Indien, der i samme ombæring førte en hungersnød med sig. Dhaka er hovedstad i Bangladesh, og en af byens få attraktioner er Lalbagh Fort, der blev grundlagt af Kejser Mughal Azam Shah i slutningen af det 17. århundrede.

Dhaka går for at være "Rickshaw Capital of the World", da der triller over 400.000 af de farverige transportcykler rundt i det både kaotiske og eksotiske gadebillede. Den første rickshaw menes at være bygget i Japan i slutningen af 1800-tallet, hvor den dog blev trukket rundt og ikke cyklet. Siden har transportmidlet bredt sig til hele kloden.

Nogle rickshaws i Dhaka er nærmest rullende kunstværker, mens...

...andre er så læsset med varer, at dækkene må være ved at eksplodere.

Over 80 % af bengalerne er muslimer, og de fleste har et ret afslappet forhold til deres religion sammenlignet med eksempelvis landene i Mellemøsten.

Afslappet var også denne fine hindu-mand, som...​

...fik en skilling i guldkanden for et par portrætter.

Fem friske ladyboys på strøgtur med lange negle og dybe stemmer.

Hovedformålet med besøget i Bangladesh var at besøge teamet af medarbejdere, der hjælper DanaWeb med en række grafiske opgaver. Det var en meget positiv...

...oplevelse at fornemme deres kompetencer, engagement og interesse. En af medarbejderne havde en figur af H. C. Andersen stående på sit bord, mens...

...danske Line kvitterede kulturudvekslingen med at bære en lokal dragt.

På den tekniske front er der visse udfordringer i Bangladesh, og en af de mere alvorlige er de frekvente strømafbrydelser. Vores samarbejdspartner har investeret adskillige hundredetusinder i deres egen nødgenerator, så computerne kan holdes i gang. På billedet tilser Jacob, DanaWebs produktionsansvarlige, den store klods af en nødgenerator.

Når man kaster et blik på de vanvittige elmaster i Dhaka, så er det ikke overraskende, at der flere gange dagligt sker strømafbrydelser.

Hvis statistikken over arbejdsulykker i Bangladesh er tårnhøj, så vil jeg heller ikke være specielt overrasket efter at have set deres vilkår.

Bangladesh er tre gange større end Danmark og et af de folkerigeste lande i verden med over 150 mio. indbyggere. En stor del af dem lever kummerligt og under fattigdomsgrænsen.

Samtlige busser i Dhaka har så mange skrammer hele vejen rundt på karrosseriet, at de må være indblandet i flere sammenstød og påkørsler end radiobilerne i Tivoli.

Dhaka var på dette tidspunkt ramt af flere omfattende og uroprægede strejker, og som det kan læses af dette opslag på hotellet, så anbefalede de deres gæster at holde sig indenfor "reservatet". Det gjorde vi ikke, men vi holdt os dog fra de mest plagede områder.

Kan ikke huske, hvornår jeg sidst har besøgt et område med så dårligt vejr, som det var tilfældet i Dhaka. Under vores fem dages ophold øsregnede det 90 % af tiden, og solen tittede kun frem en enkelt af dagene i lige knap 15 minutter. Perfekt "kontorvejr"!

Vand i alt for rigelige mængder kender de alt til i det flade Bangladesh, der ofte bliver oversvømmet med katastrofale konsekvenser for befolkningen.

Det var en helt absurd kontrast at forlade fattigdommen i Dhaka for at sætte sig mageligt til rette i flyet med champagne i glasset og gourmetmad på tallerkenen. Taknemmelig over at være født i et land med muligheder i stedet for i et land med så vanskelige levevilkår.