KINA 2001

Sikken en rejse. En endeløs perlerække af oplevelser, der rangerede fra svært at fatte til komplet uforståeligt. Kina skal opleves!

Vi rejste med tog gennem det store rige fra Beijing til den vietnamesiske grænse, og blev fyldt med så mange anderledes indtryk og spændende oplevelser, som ingen steder tidligere eller senere har kunnet konkurrere med. Man skal være forberedt på lidt af hvert i Kina, og finde den store glade "tålmodighedspose" frem, mens man bare lapper i sig af en helt anden verden og mentalitet.

Med en Lonely Planet er man aldrig helt alene.​

På den Himmelske Fredsplads oplevede jeg flere gange...​​

...at blive antastet for at skulle være med på et billede.​

Ung bagersvend ved en af Den Forbudte By's endeløse mure.​

Har aldrig stået i så lang en kø i hele mit liv. Tusindvis af mennesker var linet op for at komme ind i Mausolæet og besigtige Formand Mao's balsamerede lig. Til min store overraskelse tog det under en halv time at komme ind på den ene side og blive sluset ud på den anden side. Det er ikke tilladt at stoppe op ved montren.​

Det balsamerede lig med det nationens flag over sig. Den kinesiske leder blev hjulpet til magten af Stalin og var blandt andet ansvarlig for historiens største hungersnød, hvor 38 millioner kinesere sultede ihjel. Mao Zedong døde temmelig overvægtig i 1976 - Hvem prædikede om lighed?​

Elisabeth, Mia og Morten var mit glade selskab fra Beijing til Hanoi.​

Ved mørkets frembrud danser mange kinesere rundt omkring på torve og pladser til en omgang jammelig muzak. Men det er en smuk skik!​

Den Kinesiske Mur kan opleves på flere måder og besøges ved mange forskellige "punkter". Vi valgte at leje en taxa og kunne således selv styre tempoet og ruten.Vi nåede at besøge muren to forskellige steder. Det ene sted kunne man gå på et fuldstændig renoveret stykke, mens det andet udviklede sig til en udfordrende klatretur med spænding og sved på panden.​

Den utrolige mur er over 6.000 km. lang og tjente oprindelig som et fæstningsværk mod angreb fra blandt andet mongolerne mod nord. Muren er mellem 8 og 10 m. høj og spænder fra 42 cm. til 6 m. i bredden.​

Pigerne fandt sig en alt andet end diskret hårpynt.​

Håber selv på at runde 250 år en dag ;-)​

Muren er flere steder ufremkommelig og...​

...lidet charmerende bevokset.​

En skøn solskinsdag på torvet i Chengdu under Mao's strakte arm.​

Ved Chengdu findes et reservat, hvor man kan komme helt tæt på den store nuttede pandabjørn. De kan blive op til 30 år og lever af bambus, som den indtager 10-20 kilo af dagligt. Der er i dag blot 1.600 pandabjørne tilbage i de kinesiske tågeskove.​

Vi vidste godt, at det foregik. Alligevel var det rystende at se den ene slagtede hund efter den anden blive pillet, kogt, skåret op og serveret.​

Hunde i Kina bliver plukket som høns i Jylland.​

Forholdene på et kinesisk kødmarked er helt horrible for en hundeglad dansker. Her ligger en slagtet hvalp på toppen af buret mens resten af kuldet venter på at komme i gryden. Skal ærligt indrømme, at jeg var dybt chokeret.​

Da vi havde sundet os en smule var der enighed om, at som rejsende handler det om skik følge eller land fly. Vi "nød" denne aften hund, kat, slange og rotte!​

En stolt tjener viser rotten frem, som vi delte i fire.​

Slangen blev tilberedt ved vores bord, så vi ved selvsyn kunne konstatere, at den var friskpillet.​

Det er slangens rygrad, der giver smag...og kvalme!​

På mountainbike i det sydlige Kina...​

...og klatretur i øsende regnvejr. Men udsigten var fantastisk ved Guilin.​

Morten og jeg havde en forrygende oplevelse i grotterne ved Guilin, hvor mudder-rutsjebanen var et stort hit.​

De fascinerende grotter kom vi til ved en længere tur på en tømmerflåde. Det er bestemt ikke anbefalelsesværdigt for folk med tendens til klaustrofobi. Flere gange måtte vi ligge helt fladt på ryggen for at kunne sejle under klippeloftet.​

Under sejlturen op ad Lijiang-floden var vi i land flere steder, hvor vi blandt andet mødte denne glade kineser på sin okse.​

Mit udbytte af samtalen med denne ældre herre var en smule begrænset, men spændende at møde mennesker, der har oplevet The Big Bang...​

Kina byder på uforglemmelige toiletforhold. På dette offentlige toilet sad den ene kineser efter den anden med bar røv og frit udsyn til hvem, der måtte komme forbi.​

Shilin i det sydvestlige Kina er hjemsted for det ualmindeligt sælsomme naturfænomen, Stenskoven. Det kaldes et karstlandskab, hvor rindende vand har formet områdets kalkstensunderlag gennem millioner af år.​

Er du i Yunnan-provinsen, så skal Stenskoven opleves.​

Ved Xian er arkæologerne langt fra færdige med udgravningen af Kejser Qui's herligheder, hvor der foreløbig er fritskrabet over 7.000 soldater.​

Skabelsen af den verdensberømte gravplads startede allerede, da Kejser Qin var 13 år gammel og satte over 700.000 kinesere i sving.​

Ikke to soldater er ens.

Vores taxachauffør får en bøde under stor dansk bevågenhed.

Perlerækken af alternative kinesiske behandlingsformer er uendelig. Vi forsøgte at opnå evig ungdom gennem 10 sugekopper...

De spøjse oplevelser fulgte os gennem hele Kina - og lige til det sidste. Da vi ankom til grænsen var den lukket, så vi besluttede os en anelse demonstrativt at sove en meter inde på den kinesiske side af den hvide kridtstreg, der kan ses på billedet. Tidligt næste morgen kom en hær af soldater trampende i takt hen til os og erklærede grænsekontoret for åbnet. Uden tvivl et af de mere specielle steder, jeg har overnattet.

Den kinesiske møntfod hedder Ren Min Bi, der betyder "folkepenge". Betegnelsen Yuan bruges i daglig tale.