GABON 2016 (oktober)

Jeg vil gerne besøge alle verdens lande. Men det er ikke alle verdens lande, der ønsker at få besøg, og få dage før afrejsen modtog jeg et ubegrundet afslag på ansøgningen om at få et turistvisum. Men heldigvis var Gabons ambassadør på Sao Tomé mere medgørlig og imødekommende, og han udstedte det på et kvarters tid, da han så 100 euro. Få timer senere...

...steg vi ombord på det store men...

...gabende tomme fly med kurs mod landets hovedstad, Libreville. Gabon ligger i den vestlige del af Centralafrika lige på ækvatorlinjen og er...

...i afrikansk målestok et tyndtbefolket land med kun halvanden million indbyggere. Herudover har Gabon et velfærdssystem, der er langt over middel for kontinentet med eksempelvis folkepension, sygesikring og økonomisk støtte til familier med børn.

Gabons relative velstand skyldes fundet af råstoffer og olie tilbage i 1960'erne, men til trods for, at den gennemsnitige indkomst er fire gange højere end for de andre lande syd for Sahara, så lever en fjerdedel af gaboneserne under fattigdomsgrænsen.

Den bedste oplevelse i Gabon fik vi ved at sejle fra...

...Libreville til de...

...hyggelige resorts ved Point Denis, hvor der...

...er lækre sandstrande, og...

...destinationen pludselig minder mere om Caribien end Centralafrika.

Stemningen ved eksotiske Point Denis er helt anderledes end i Libreville, og vi...

...nød de herlige omgivelser næsten lige så meget som...

...vores glimrende guide.

Fire ben og fem farver.

I området bag denne smukke sø ved Point Denis lever flokke af vilde elefanter, så vi begav os ud på en længere vandring for at finde dem. Men selv om de jo er ret nemme at få øje på, så fandt vi desværre ikke andet end deres efterladte ekskrementer.

For at være ærlig, så ventede vi ikke at finde "fine dining" i Libreville, men det var ikke desto mindre, hvad vi gjorde ved et rent tilfælde, da vi kom forbi Ovima.​

Vi fik serveret et væld af velsmagende gabonesiske specialiteter, og for et rejsende madøre som mig er det bare fantastisk, når en kulinarisk oplevelse rammer det niveau.

Alt fra den fine kunst på væggene til...

...til den venlige betjening var en udsøgt fornøjelse på Ovima, og det hele blev skyllet ned med en velvoksen øl fra det lokale bryggeri.

Efter besøget så jeg på Google, at Ovima optræder på en top 10 liste over de bedste restauranter i Vestafrika, som du kan se ved at trykke HER.

Som turister i Libreville følte vi os alt andet end frie og trygge. Det skarpt bevæbnede militærpoliti står vagt på hvert andet gadehjørne, og de er ualmindeligt korrupte og aggressive i deres fremfærd. De fleste af billederne på dette site er taget enten i smug eller efter at have kigget mig over begge skuldre for at se om, der var "fri bane for myndighederne".

På trods af de få dage vi opholdt os i byen, så havde vi militærpolitiet på nakken flere gange, og de kom minsandten også rendende, da jeg tog billeder af denne frihedsstatue. Det var ikke lovligt, og vi slap kun for en "bøde", da vores taxichauffør brugte lang tid på at tale vores sag og nægtede at betale så meget som en bukket kokosnød. Det er virkelig en...

...vanvittig oplevelse at opholde sig i et land, hvor det gælder om at holde sig så langt væk som muligt fra politiet for at undgå at havne i problemer.

Apropos taxichauffører, så smilede vi fra øre til øre, da denne nydelige herre hentede os. Umiddelbart var han klædt på, som kørte han rundt i verdens lækreste limousine, men...

...det afslører billedet af bagsædet, at han ikke gjorde :-)

Taxichaufføren var ikke alene om at være velklædt i den gabonesiske hovedstad.

Gabon løsrev sig fra det franske kolonistyre i 1960, og få år efter kom Omar Bongo til magten. Han styrede landet med hård hånd frem til hans død i 2009, og med 42 år på posten er han en af de diktatorer i verden, der har holdt sig længst tid på taburetten.

Det var imidlertid ikke slut med famillien Bongo i Gabon, da Junior Bongo tog over efter sin fars død. Måneden før vi ankom var der præsidentvalg igen, og sørme om sønnike ikke gik hen og blev genvalgt for de næste syv år. Oppositionen satte brand i Librevilles gader og råbte valgfusk så højt, at både EU og USA krævede at se resultaterne fra valgstederne. Mon ikke det er endnu sværere at komme ind i Gabon som valgobservatør end som turist.

Der har været mere fart på hjulene i Gabon sammenlignet med så mange andre afrikanske lande de sidste mange år. Udover fundet af store mængder kostbare råstoffer som mangan og...

...uran, så skyldes det også en betydelig udviklingsbistand fra særligt Frankrig og en begrænset befolkning at brødføde.

Libreville blev anlagt i midten af 1800-tallet af franske handelsmænd og fik sit navn, da en del befriede slaver blev skibet hertil. Det var først efter selvstændigheden i 1960, at byen for alvor ekspanderede, og i dag bor over en tredjedel af befolkningen i hovedstaden.

Libreville står næppe øverst på ønskelisten, når arkitektstuderende skal på studietur, men den russiske ambassade i byen har nogle fine linjer i sig.

Regeringsbygningen er mere ordinær, men i deres baghave står...

...en vældig flot og frodig viftepalme.

Vores centrale base og mentale oase under besøget var "Radisson-reservatet". Her behøvede vi ikke at tænke over om, der mon var nogen, der holdt øje med os.

​Der var ingen grund til, at vi skulle spille med i det lokale lotteri. At være dansker og kunne vende hjem til så trygt et samfund som vores er en stor gevinst i sig selv!

Den livstruende og ekstremt smittefarlige Ebola-virus blev første gang konstateret i 1976 og menes at stamme fra aber eller flagermus. I november 2014 kunne hele verden se rædselsvækkende billeder, da det hidtil værste udbrud af Ebola spredte sig med lynets hast i Vestafrika og kostede tusindvis af mennesker livet. Vi sprittede hænder en ekstra gang.​

Tak til Gabon for nogle spændende dage med både sjove og tankevækkende oplevelser. Jeg stod ikke på din gæsteliste. Men en fest er jo ikke nødvendigvis sløj blot fordi, man ikke er inviteret.